Τα δημοσιονομικά στοιχεία που ανακοινώθηκαν τη Μ. Τρίτη από ΕΛΣΤΑΤ, Eurostat και Υπουργείο Οικονομικών δίνουν μια γερή βάση για τις διαπραγματεύσεις που θα ξεκινήσουν μετά το Πάσχα με τους θεσμούς για το πακέτο φοροελαφρύνσεων που αναμένεται -σύμφωνα με το news247.gr– να ανακοινωθεί λίγο πριν τις ευρωεκλογές για δύο λόγους.
Ο πρώτος είναι ότι μέσα στα στοιχεία ανακοινώνεται ότι το 2018 είχε δημοσιονομικό πλεόνασμα (δηλαδή πλεόνασμα στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και οι πληρωμές τόκων για το χρέος) στο 1,1% του ΑΕΠ δηλαδή περίπου 2,03 δισ. ευρώ. Σε πιο απλά ελληνικά αυτό σημαίνει ότι η χώρα ενόσω ήταν ακόμη σε μνημόνιο κάλυψε απολύτως τις υποχρεώσεις της και έχει ένα απόθεμα 2 δισ. το οποίο επιτρέπεται να το διαθέσει μέσα στο 2019 αφού για το δημοσιονομικό πλεόνασμα δεν υπάρχει συγκεκριμένος ετήσιος στόχος όπως για το πρωτογενές πλεόνασμα
Το πρωτογενές πλεόνασμα το οποίο ανακοινώθηκε στο 4,4% του ΑΕΠ με βάση τη μέτρηση της Eurostat και 4,29% με βάση τη μέτρηση σε όρους ενισχυμένης εποπτείας ήταν «καθαρό».
Υπολογίστηκε δηλαδή χωρίς να συνυπολογίζονται και οι έκτακτες δαπάνες των 710 εκατ. ευρώ για το κοινωνικό μέρισμα. Αν υπολογιζόταν στο πρωτογενές αποτέλεσμα και το ποσό αυτό, το πρωτογενές πλεόνασμα θα έφτανε ακόμη πιο ψηλά στο 4,8% του ΑΕΠ με τη μέτρηση της Eurostat και στο 4,7% σε όρους ενισχυμένης εποπτείας φτάνοντας το υπερπλεόνασμα τα 2,2 δισ. ευρώ από 885 εκατ. ευρώ που υπολογιζόταν στον προϋπολογισμό του 2019.
Τα πλεονάσματα αυτά θα είναι η βάση για τη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου από φέτος για τη διαμόρφωση των ελαφρύνσεων που θέλει να προχωρήσει το οικονομικό επιτελείο από φέτος και για τα επόμενα χρόνια.
Μόλις λοιπόν ξεπεραστούν οι αντιρρήσεις που υπάρχουν ακόμη για την ρύθμιση των 120 δόσεων σε εφορία και προχωρήσει η εφαρμογή της μαζί με αυτή της ρύθμισης των οφειλών στα ταμεία Θα μπουν στις ατζέντα των συζητήσεων με τους θεσμούς μέτρα όπως όπως:
- Η θέσπιση ενός μόνιμου επιδόματος για τους συνταξιούχους και του υπαλλήλους με την μορφή του 13 μισθού / σύνταξης
- Η επιστροφή μέρους των αναδρομικών που θέσπισαν δικαστικές αποφάσεις σε συνταξιούχους είτε αυτοί έχουν προσφύγει δικαστικά είτε όχι
- Η μείωση του βασικού συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 22% και ίσως μια μικρή μείωση του μειωμένου συντελεστή από το 13% στο 12%
- Η μείωση του πρώτου συντελεστή φορολογίας φυσικών προσώπων από το 22% στο 20%.με παράλληλη μείωση της ειδικής εισοφοράς αλληλεγγύης
- Η μείωση του ΕΦΚ στα υγρά καύσιμα
Η συζήτηση για την αναστροφή του αφορολόγητου δεν θα ξεκινήσει άμεσα.
Τούτο διότι για να υπάρχει βάση συζήτησης θα πρέπει να έχουν να έχουν δημιουργηθεί προϋποθέσεις ανάλογες με αυτές που υπήρξαν και το 2018 και οι οποίες οδήγησαν στην αναστροφή του μέτρου της περικοπής των συντάξεων.
Θα πρέπει δηλαδή να υπάρχουν επαρκή στοιχεία για την δημοσιονομική πορεία του 2019 (κυρίως το πρωτογενές πλεόνασμα) ώστε να μπορεί να γίνει ασφαλής πρόβλεψη και για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2020.
Κάτι τέτοιο αναμένεται μέχρι και το τέλος Σεπτεμβρίου οπότε θα υπάρχουν στοιχεία για τα ¾ του δημοσιονομικού έτους και το οικονομικό επιτελείο θα μπορεί να επιχειρηματολογήσει για επαρκή δημοσιονομικό χώρο ο οποίος θα μπορεί να χωρέσει και την διατήρηση του αφορολόγητου στα σημερινά επίπεδα αλλά και τις νέες ελαφρύνσεις.
ΠΗΓΗ: news247.gr