Αυξάνονται οι έλεγχοι για όσους παραβιάζουν τις Λωρίδες Αποκλειστικής Κυκλοφορίας Λεωφορείων, ενώ θα τοποθετηθούν αρκετές νέες ψηφιακές κάμερες, ενώ δεν αποκλείεται να προβλεφθούν και νέες πιο αυστηρές ποινές στον καινούριο υπό αναθεώρηση Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).
Στις προθέσεις του υπουργείου Μεταφορών συγκαταλέγεται η αύξηση της ταχύτητας των οδικών μέσων, δηλαδή των λεωφορείων και τρόλεϊ στην Αθήνα, προκειμένου να μειωθεί η ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού, το οποίο ούτως ή άλλως εξαιτίας της έλλειψης οχημάτων εξαναγκάζεται σε πολύωρη αναμονή στις στάσεις.
Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι μέχρι πριν λίγο καιρό, παρά το γεγονός ότι οι λεωφορειολωρίδες παραβιάζονται από εκατοντάδες οδηγούς καθημερινά, οι λιγοστές εν λειτουργία κάμερες οδηγούσαν στη διαπίστωση μόλις 100 κλήσεων το μήνα. «Πρέπει σιγά σιγά να καταλάβουμε ότι δεν μπορούμε να οδηγούμε όπως θέλουμε. Σε μερικές περιπτώσεις θα αυστηροποιήσουμε τις ποινές, όχι όμως σε όλες. Διότι θεωρούμε ότι δε μπορούμε αυστηροποιώντας μόνο τις ποινές ν’ αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Το ζήτημα είναι να εφαρμόζονται οι ποινές» επεσήμανε σε σημερινές του δηλώσεις στον ραδιοσταθμό Alpha ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής δίνοντας ένα στίφμα των προθέσεων του υπουργείου.
«Αυτή τη στιγμή, σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ, επειδή σε πολύ λίγες περιπτώσεις λειτουργούν οι κάμερες, θ’ αρχίσουμε να βάζουμε κάμερες στις λεωφορειολωρίδες, έτσι ώστε ν’ αποθαρρύνουμε τους οδηγούς Ι.Χ. να μπαίνουν σε αυτές. Δεν το κάνουμε από τιμωρητική διάθεση, αλλά, δυστυχώς, σήμερα στην Αθήνα κυκλοφορούν κάτω από 1.100 λεωφορεία – ενώ είχαμε παραλάβει 850 – και ο μέσος όρος του χρόνου (χρονοαπόσταση) που περιμένει ο πολίτης για να πάρει ένα λεωφορείο είναι 20 λεπτά. Πράγμα το οποίο είναι απαράδεκτο για μία σύγχρονη πρωτεύουσα της Ε.Ε».
Στην κατεύθυνση αυτή κινείται ήδη και ο ΟΑΣΑ, ο οποίος σχεδόν ολοκληρώνει τις εργασίες διαγράμμισης των ειδικών λωρίδων κυκλοφορίας, τις οποίες είχε ξεκινήσει λίγους μήνες πριν δεσμεύοντας ποσό 18.400 ευρώ.
Ταυτόχρονα είχε λάβει την απόφαση να επανενεργοποιήσει τις κάμερες καταγραφής των παραβατών και για το λόγο αυτό είχε δεσμεύσει ποσό ύψους 1.209 ευρώ για την προμήθεια θερμογραφικού χαρτιού για την εκτύπωση των φωτογραφιών από τις κάμερες. Ουσιαστικά, η ενεργοποίηση περισσότερων καμερών σημαίνει ότι θα ακολουθήσουν «ραβασάκια» στους παραβάτες – οδηγούς. Το γεγονός μάλιστα ότι οι καινούριες κάμερες θα είναι ψηφιακές και όχι αναλογικές θα μειώσει σημαντικά και τα κόστη χρήσης τους από τον ΟΑΣΑ.
Υπενθυμίζεται ότι το πρόστιμο για την παραβίαση λεωφορειολωρίδας ανέρχεται σήμερα σε 200 ευρώ, ενώ σε περίπτωση στάθμευσης σε αυτήν, επιπλέον του προστίμου εισόδου, αφαιρούνται οι πινακίδες και απομακρύνονται τα οχήματα. Μέχρι πριν λίγους μήνες από τις συνολικά 14 κάμερες της Τροχαίας στους 43 στύλους που μπορεί να τοποθετηθεί αντίστοιχος εξοπλισμός, σε λειτουργία βρίσκονταν κατά μέσο όρο καθημερινά οι εφτά κυρίως λόγω της έλλειψης προσωπικού που θα επεξεργαστεί και θα διεκπεραιώσει τις κλήσεις.
Ωστόσο η κατάσταση έχει πλέον αλλάξει σε ένα βαθμό καθώς βρίσκεται ήδη σε εφαρμογή και το μνημόνιο που έχει υπογράψει ο ΟΑΣΑ με την Τροχαία και η αστυνόμευση των λωρίδων αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων αποτελεί μία από τις συμβατικές υποχρεώσεις της. Πάντως, αν και οι λεωφορειολωρίδες μετρούν πλέον αρκετά χρόνια ζωής, τα αποτελέσματα από τη λειτουργία της είναι φτωχά με εξαίρεση τις λωρίδες αντίθετης ροής (contra flow), οι οποίες είναι και οι μοναδικές, οι οποίες όπως έχει δείξει η εμπειρία δεν παραβιάζονται.
Αποτέλεσμα είναι από το συνολικό δίκτυο των λωρίδων αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων στην Αθήνα και τον Πειραιά που ξεπερνά σε μήκος τα 52 χιλιόμετρα, «ενεργές» να είναι ελάχιστες. Πιο «ταλαιπωρημένες» είναι οι ειδικές λωρίδες κίνησης στην Ιερά Οδό μήκους 0,6 χιλιομέτρων αλλά και αυτή της Χαριλάου Τρικούπη στο τμήμα από την οδό Ναυαρίνου έως Ξιφίου μήκους 1,10 χιλιομέτρων Υπάρχουν όμως και εκείνες που σχεδόν δε λειτούργησαν ποτέ και παραμένουν ξεχασμένες, όπως αυτή στην οδό Ερατοσθένους στο Παγκράτι από την πλατεία Πλαστήρα μέχρι την Βασιλέως Κωνσταντίνου.
Πηγή:ethnos.gr