Χάος έχει προκληθεί με το ζήτημα των χρημάτων που έχουν καταβληθεί για τις σχολικές εκδρομές στο εξωτερικό και τις επιβεβλημένες ακυρώσεις λόγω πανδημίας, όπως αναφέρει ρεπορτάζ της Εφημερίδας των Συντακτών.
Γονείς και ταξιδιωτικά γραφεία βρίσκονται σε κόντρα, με τους μεν να ζητούν επιστροφή χρημάτων και τους δε να αδυνατούν να δώσουν συγκεκριμένες απαντήσεις.
«Είχαμε δώσει 450 ευρώ προκαταβολή για εξαήμερη εκδρομή στην Αγία Πετρούπολη. Στην αρχή, από το σχολείο μάς έλεγαν ότι θα μας επιστραφούν τα χρήματα, ενώ τώρα ακούμε για vouchers. Ακόμη δεν έχουμε λάβει σαφή απάντηση για το τι θα γίνει. Από τη διεύθυνση του σχολείου μάς παραπέμπουν στο ταξιδιωτικό γραφείο, με το οποίο δεν έχουμε καταφέρει ακόμη να επικοινωνήσουμε, ενώ ούτε χρήματα αλλά ούτε και vouchers έχουμε πάρει στα χέρια μας», δηλώνει στην «Εφ.Συν.» μητέρα μαθήτριας σε Γυμνάσιο της Αθήνας.
Διαφορετική αντιμετώπιση είχαν οι γονείς και οι μαθητές Λυκείου στον Αλιμο. «Η εκδρομή ήταν στην Ισπανία και θα διαρκούσε 10 μέρες με συνολικό κόστος 600-700 ευρώ, από τα οποία δώσαμε 150 ευρώ προκαταβολή. Η εκδρομή ακυρώθηκε στις 24 Μαρτίου και πολύ σύντομα μας επιστράφηκαν 110 ευρώ. Προφανώς κρατήθηκε ένα ποσό για τη δουλειά του πρακτορείου, κάτι που είναι απολύτως κατανοητό», μας λέει μητέρα μαθήτριας.
Η ρήτρα
Σε άλλο σχολείο, στην Ηλιούπολη αυτή τη φορά, οι μαθητές έλαβαν ονομαστικό ταξιδιωτικό voucher ισχύος 18 μηνών. Μάλιστα στο έγγραφο που κοινοποιήθηκε στους γονείς τονίζεται μεταξύ άλλων ότι «αν, για οποιονδήποτε λόγο, κατά τη λήξη ισχύος του voucher που εκδόθηκε στο όνομά σας δεν έχετε κάνει χρήση της αξίας του, το σύνολο του ποσού θα σας επιστραφεί», ρήτρα η οποία δεσμεύει το πρακτορείο για επιστροφή χρημάτων, εξ ου και η πολιτική των vouchers επιλέγεται κατά βάση από τα μεγάλα ταξιδιωτικά πρακτορεία, όπως μας εξηγεί η Δέσποινα, ταξιδιωτική πράκτορας που διατηρεί γραφείο στα βόρεια προάστια της Αθήνας.
«Είχα σχολική εκδρομή για Βερολίνο. Η AEGEAN με την οποία θα ταξίδευαν τα παιδιά δεν κράτησε χρήματα για τα αεροπορικά, οπότε και επέστρεψα το ποσό. Στην ίδια εκδρομή είχα κλείσει και ξενοδοχείο για τους καθηγητές, αφού οι μαθητές θα φιλοξενούνταν σε σπίτια. Το ξενοδοχείο όμως κράτησε τα χρήματα και ενημέρωσε ότι αφήνει ανοιχτή την κράτηση για διάστημα ενός έτους. Για αυτή την εκδρομή εγώ δούλεψα 1,5 μήνα. Το ότι επέστρεψα στο ακέραιο το ποσό των εισιτηρίων, το έκανα καλή τη πίστει. Αυτό που πρέπει να καταλάβει ο κόσμος είναι ότι κάθε περίπτωση είναι διαφορετική.
»Οι γονείς δεν μπορούν να γνωρίζουν αν το πρακτορείο έχει καταβάλει χρήματα, αν του έχουν γίνει κρατήσεις ή επιστροφές. Για να δώσεις vouchers πρέπει να έχεις πάρει vouchers από την εκάστοτε αεροπορική/ακτοπλοϊκή εταιρεία ή τα ξενοδοχεία και για να επιστρέψεις χρήματα πρέπει να έχεις πάρει πίσω χρήματα. Για παράδειγμα, η Ryanair δεν έχει διεκπεραιώσει τίποτα μέχρι στιγμής. Αν λοιπόν ένα πρακτορείο έχει κλείσει με την εν λόγω εταιρεία, δεν μπορεί να κάνει κάτι.
Αμεση πρωτοβουλία
»Επίσης το voucher ενέχει τεράστιο ρίσκο για τα μικρά κυρίως γραφεία. Το 18μηνο είναι μεγάλο διάστημα εντός του οποίου μπορεί να συμβούν πολλά. Γιατί, πες ότι κλείνει το ξενοδοχείο για το οποίο εγώ έχω δώσει voucher στον πελάτη. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να επωμισθώ εγώ το βάρος της επιστροφής του αντίστοιχου ποσού. Πρέπει όλοι να δείξουμε κατανόηση σε αυτή τη δύσκολη συνθήκη», μας λέει η Δέσποινα.
Η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) καλεί το υπουργείο Παιδείας να λάβει άμεσα νομοθετική πρωτοβουλία που θα ρυθμίζει τις αποζημιώσεις και ζητά την άμεση επιστροφή ολόκληρου του καταβληθέντος ποσού, θέτοντας σειρά εύλογων προβληματισμών αναφορικά με τα ταξιδιωτικά vouchers:
■ Δεν εξασφαλίζεται η χρήση της επιταγής αφού δεν είναι βέβαιο αν οι μαθητές θα συμμετάσχουν σε επόμενη εκδρομή.
■ Μπορεί οι μαθητές να έχουν αποφοιτήσει ή να έχουν αλλάξει σχολικό περιβάλλον, που σημαίνει ότι η οικογένεια θα πρέπει να μπει σε επιπλέον έξοδα για να συνοδεύσει το ανήλικο παιδί στο ταξίδι.
■ Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει με σιγουριά ότι εντός 18μήνου θα είναι ασφαλείς οι μετακινήσεις.
■ Από τη στιγμή που η επιλογή ενός ταξιδιωτικού πρακτορείου γίνεται με βάση την πιο συμφέρουσα προσφορά, αυτό σημαίνει ότι το σχολείο δεσμεύεται να συνεργαστεί με συγκεκριμένο ταξιδιωτικό γραφείο ακόμη και αν αυτό δεν μειοδοτήσει την επόμενη σχολική χρονιά.
Στον διάλογο για το ζήτημα μπήκαν και οι ενώσεις καταναλωτών ΕΚΠΟΙΖΩ και ΠΟΜΕΚ, ενώ η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας κάνει λόγο για «εμπαιγμό» από την πλευρά της κυβέρνησης, η οποία «εδώ και δυο μήνες, περίπου, αντιμετωπίζει τις σχολικές εκδρομές σαν “πελάτες” ενός πρακτορείου που αποφάσισαν να κάνουν μια εκδρομή και που μπορούν σήμερα να τη μεταθέσουν σε μια άλλη ημερομηνία κάνοντας χρήση των vouchers από τα πρακτορεία».