Την έκτακτη σύγκληση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, προκειμένου να κληθούν προς εξέταση δημόσια πρόσωπα που χειρίζονται την κρίση της πανδημίας, ζητούν τα μέλη –βουλευτές της Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ –Προοδευτική Συμμαχία.
Με αφορμή τα δημοσιεύματα που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας σε τρεις εφημερίδες (ΒΗΜΑ, Τα ΝΕΑ και ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ) σχετικά με την δημιουργία ενός «παρασυστήματος» καταγραφής των κρουσμάτων σε «διπλά βιβλία» γεγονός που συνέβαλε στα θλιβερά αποτελέσματα των καταστροφικών κυβερνητικών επιλογών, τα μέλη του ΣΥΡΙΖΑ –Προοδευτική Συμμαχία με επιστολή τους προς τον Πρόεδρο της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας ζητούν «την άμεση σύγκληση της Επιτροπής και την κλήση σε ακρόαση για να εξεταστούν από αυτήν, οι κ.κ. Κικίλιας Βασίλειος, Υπουργός Υγείας, Χαρδαλιάς Νικόλαος, Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων Αρκουμανέας Παναγιώτης, Πρόεδρος του ΕΟΔΥ, Τσιόδρας Σωτήριος, Καθηγητής ιατρικής, ως εκπρόσωπος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων».
Όπως επισημαίνεται στην επιστολή, η αξιωματική αντιπολίτευση όλο αυτό το διάστημα με υπευθυνότητα έθεσε όλα τα ζητήματα που αφορούσαν την ίδια τη διαχείριση των συνεπειών της πανδημίας, τόσο ως προς τη θωράκιση του δημόσιου συστήματος υγείας, όσο και ως προς τη διαφύλαξη της κοινωνικής συνοχής.
Στο φως της δημοσιότητας όμως έχουν έρθει πια δημοσιεύματα που θέτουν ιδιαίτερα σοβαρά ζητήματα, ιδίως σε σχέση με την επιστημονική δεοντολογία, την πολιτική αξιοπιστία και την τήρηση της νομιμότητας. Γεννιούνται, επίσης, ερωτήματα για το αν οι επιστήμονες που συμμετείχαν στην «επιτροπή εμπειρογνωμόνων» του Υπουργείου Υγείας αφέθηκαν μέσα σε κρίσιμες στιγμές να αποφασίζουν «στα τυφλά».
Αναλυτικά η επιστολή:
ΠΡΟΣ
τον Πρόεδρο της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας.
«ΑΙΤΗΜΑ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΣΥΓΚΛΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΚΑΛΕΣΕΙ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΕΙ ΠΡΟΣΩΠΑ ΜΕ ΜΕΙΖΟΝΑ ΡΟΛΟ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΘΕΣΜΩΝ»
Αξιότιμε κ. Πρόεδρε,
Η αξιωματική αντιπολίτευση όλο αυτό το διάστημα με υπευθυνότητα έθεσε όλα τα ζητήματα που αφορούσαν την ίδια τη διαχείριση των συνεπειών της πανδημίας, τόσο ως προς τη θωράκιση του δημόσιου συστήματος υγείας, όσο και ως προς τη διαφύλαξη της κοινωνικής συνοχής.
Στο φως της δημοσιότητας όμως έχουν έρθει πια δημοσιεύματα που θέτουν ιδιαίτερα σοβαρά ζητήματα, ιδίως σε σχέση με την επιστημονική δεοντολογία, την πολιτική αξιοπιστία και την τήρηση της νομιμότητας. Κατόπιν αυτών γεννιούνται, μάλιστα, ερωτήματα για το βαθμό που η διατήρηση ενός «παρασυστήματος» καταγραφής των κρουσμάτων σε «διπλά βιβλία» συνέβαλε στα θλιβερά αποτελέσματα των καταστροφικών κυβερνητικών επιλογών. Γεννιούνται, επίσης, ερωτήματα για το αν οι επιστήμονες που συμμετείχαν στην «επιτροπή εμπειρογνωμόνων» του Υπουργείου Υγείας αφέθηκαν μέσα σε κρίσιμες στιγμές να αποφασίζουν «στα τυφλά».
Ειδικότερα, δημοσιογραφικές έρευνες από την 29/11/2020, τόσο στην Εφημερίδα «Το ΒΗΜΑ», σε δημοσίευμα της κ. Δήμητρας Κρουστάλλη (βλ. σχετ. εδώ https://www.tovima.gr/2020/11/29/politics/adynamos-krykos-o-eody/, όσο και στην Εφημερίδα «Δημοκρατία», (βλ. σχετ. εδώ https://www.dimokratianews.gr/politiki/dipla-vivlia-gia-katagrafi-ton-roysmaton-parallilo-systima-estise-o/), καθώς και στην Εφημερίδα «Τα ΝΕΑ» (βλ. σχετ. εδώ https://www.tanea.gr/2020/11/29/greece/ta-lathi-pou-odigisan-stin-ekriksi-tou-koronaiou-to-paraskinio-me-ton-eody/), σε δημοσίευμα του κ. Βασίλη Κανέλλη, αναδεικνύουν τις εξής πολύ σοβαρές καταγγελίες:
α) την ύπαρξη ενός παράλληλου συστήματος καταγραφής των κρουσμάτων από τον κορονοϊό εκ μέρους του ΕΟΔΥ. Ενώ ήδη από τον Απρίλιο υπεύθυνη για την τήρηση του Μητρώου Ασθενών Covid-19 είχε οριστεί η ΗΔΙΚΑ (βλ. σχετ. Κοινή Υπουργική Απόφαση Υπουργών Υγείας και Επικρατείας υπ’ αρ. 2650/10-04-2020, Β΄ 1298), ο ΕΟΔΥ μετά από αρκετό διάστημα, δηλαδή από τον Αύγουστο και μετά, λίγο πριν εισέλθουμε σταδιακά στη φάση του β΄ κύματος της πανδημίας, επέλεξε, για λόγους που πρέπει να διερευνηθούν, να αλλάξει τη στάση του και τον τρόπο συνεργασίας του με την αρμόδια «επιτροπή εμπειρογνωμόνων». Συγκεκριμένα στα δημοσιεύματα διατυπώνεται ότι: «Ο ΕΟΔΥ ήθελε να ξεκινήσει το δικό του ιδιόκτητο αρχείο τον Αύγουστο, με ανάθεση σε άλλον ανάδοχο, δηλαδή αρκετούς μήνες αφότου ξεκίνησε η διαδικασία συλλογής στοιχείων, και το προχώρησε με όλο και πιο φανερές τις συνέπειες.».
β) ότι το στοιχείο αυτό ήταν εμφανές και ότι ήταν σε γνώση ακόμη και άμεσων συνεργατών του Πρωθυπουργού, που είχαν γίνει οι ίδιοι μάρτυρες των συνεπειών τήρησης διαφορετικών τρόπων καταγραφής των κρουσμάτων. Συγκεκριμένα διατυπώνεται ότι: «Στενοί συνεργάτες του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι ενήμεροι για το πώς έχει εξελιχθεί η κατάσταση και τον κίνδυνο που περικλείει. Ορισμένοι μάλιστα έχουν γίνει μάρτυρες σε τραγελαφικές καταστάσεις κατά το ημίωρο πριν από την ανακοίνωση του ημερήσιου δελτίου κρουσμάτων, που γίνεται η τελική συνεννόηση.»
Έπειτα, στα ίδια δημοσιεύματα αναδεικνύεται και η διάσταση των καταστροφικών συνεπειών τέτοιων ενεργειών, καθώς και οι ευθύνες για αυτές, με διατυπώσεις, όπως:
ι) «η «τρύπα» είναι αρκετά μεγαλύτερη από την ερασιτεχνική σύνταξη του ημερήσιου δελτίου κρουσμάτων. Η μεγάλη ανησυχία είναι ότι αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, δεν θα γίνει έγκαιρη πρόβλεψη για ορισμένες περιοχές – Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Ιωάννινα κ.ο.κ. – ώστε να ληφθούν εγκαίρως τα απαραίτητα μέτρα που πραγματικά θα σώσουν ζωές, δεδομένης της κατάστασης και των ελλείψεων πολλών επαρχιακών νοσοκομείων.».
ιι) «Και δεν είναι τυχαίο ότι ο ίδιος ο καθηγητής Τσιόδρας έλεγε ότι η Θεσσαλονίκη νίκησε τον κοροναϊό και είναι πρότυπο, αλλά δύο εβδομάδες αργότερα η συμπρωτεύουσα έγινε η «μαύρη τρύπα» της πανδημίας.»
Είναι φανερό ότι υπονοείται πως τα στοιχεία αντιμετωπίστηκαν ως παιχνίδι, αναλόγως με τις εκάστοτε πολιτικές στοχεύσεις, και ότι η διαχείρισή τους γινόταν με τρόπο που μπορούσε να παρασέρνει τους αρμόδιους επιστήμονες σε συγκεκριμένες εκτιμήσεις και γνωμοδοτήσεις.
Η δυσαρμονία και η διαφοροποίηση μεταξύ των προσώπων που ανέλαβαν να διαχειριστούν την πανδημία έγινε, άλλωστε, από καιρό ορατή.
Εμείς ζητήσαμε έγκαιρα με τροπολογία την πλήρη δημοσιοποίηση των γνωμοδοτήσεων της «επιτροπής εμπειρογνωμόνων» προς το Υπουργείο Υγείας, θεωρώντας τη διαφάνεια υποστύλωμα και δύναμη της επιστήμης και της πολιτικής. Η κυβέρνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός τα αρνήθηκε μετ’ επιτάσεως. Δεν απορούμε, όμως, πια για το λόγο που έγινε αυτό. Οι δημοσιογραφικές αποκαλύψεις είναι αμείλικτες. Φαίνεται ότι κρίσιμες υπηρεσίες του κράτους που διοικούνται από πρόσωπα που βρίσκονται δίπλα στην κυβέρνηση, όπως ο ΕΟΔΥ, δρούσαν με τρόπο που υπονόμευε την αξιοπιστία των στοιχείων που χρησίμευαν ως βάση για τις αποφάσεις των αρμόδιων επιστημόνων. Άλλωστε, ο νυν Υπουργός Υγείας δεν μπορεί παρά να ήξερε τι συνέβαινε σε σχέση με έναν άμεσα εποπτευόμενο από τον ίδιο φορέα.
κ. Πρόεδρε, σύμφωνα με το άρθρο 43Α του Κανονισμού της Βουλής, «η επιτροπή μπορεί να καλεί σε ακρόαση λειτουργούς του κράτους, καθώς και οποιοδήποτε δημόσιο πρόσωπο για θέματα που αφορούν στη λειτουργία των θεσμών και της διαφάνειας, η προσέλευση των οποίων είναι υποχρεωτική». Είναι ευνόητο ότι η παροχή αξιόπιστων στοιχείων από τον έναν οργανισμό σε έναν άλλον άπτεται ευθέως ζητημάτων διαφάνειας. Η άσκηση των πολιτικών, ιδίως σε ό,τι αφορά μια κατάσταση όπως αυτή της πανδημίας, πάνω σε έγκυρα στοιχεία, είναι συστατικό της ορθής λειτουργίας των θεσμών, τόσο της διοίκησης, όσο και του πολιτικού συστήματος.
Ενόψει των παραπάνω, ζητάμε να συγκληθεί άμεσα η Επιτροπή και να κληθούν σε ακρόαση και να εξεταστούν από αυτήν οι κ.κ. Κικίλιας Βασίλειος, Υπουργός Υγείας, Χαρδαλιάς Νικόλαος, Υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων Αρκουμανέας Παναγιώτης, Πρόεδρος του ΕΟΔΥ, Τσιόδρας Σωτήριος, Καθηγητής ιατρικής, ως εκπρόσωπος της «Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων».
Τα μέλη – Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία
της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας