ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ΟΙ ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΕΝΟΠΛΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ
Αδικαιολόγητη είναι η έκπληξη ορισμένων κυβερνητικών παραγόντων για την εκτεταμένη φοροδιαφυγή που συντελείται από τα “υπεράνω υποψίας” κυκλώματα λαθρεμπορίας καυσίμων. Μόλις πριν λίγο καιρό, ενημερώνοντας την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ο γενικός γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του υπουργείου Δικαιοσύνης Γιώργος Σούρλας είχε προϊδεάσει για την κατάσταση αποκαλύπτοντας τότε πως το λαθρεμπόριο καυσίμων έχει κοστίσει στην Ελλάδα περισσότερα από 30 δισ. ευρώ τα τελευταία 20 χρόνια με το ετήσιο κόστος συμπεριλαμβανομένων των διαφυγόντων κερδών και της απώλειας φορολογικών εσόδων, να εκτιμάται ότι ανέρχεται σε ένα δισ. ευρώ.
Είχε “φωτογραφίσει”, μάλιστα, ισχυρά ονόματα που έμμεσα ή άμεσα λυμαίνονται τον χώρο του λαθρεμπορίου και ζημιώνουν το Δημόσιο.
Παράλληλα όπως δημοσιεύει η Καθημερινή, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο τζίρος του λαθρεμπορίου καυσίμων ανερχόταν προ της εξίσωσης των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (ΕΦΚ) πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης σε 540600 εκατ. ευρώ ετησίως, εκτιμάται όμως ότι μετά την εξίσωση υποχώρησε στα 70-100 εκατ. ευρώ.
Ακριβώς το μέτρο της εξίσωσης των ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης από τη μία και η εγκατάσταση του συστήματος εισροών-εκροών από την άλλη θεωρήθηκαν μέτρα που θα καταπολεμούσαν το λαθρεμπόριο καυσίμων. Ωστόσο, η εξίσωση των ΕΦΚ δεν σημαίνει ότι τα ναυτιλιακά καύσιμα, καθώς και τα καύσιμα προς εξαγωγή θα πάψουν να αποτελούν προνομιακά πεδία δράσης για τα κυκλώματα λαθρεμπορίου. Τα μεν ναυτιλιακά καύσιμα είναι φθηνότερα διότι έχουν ειδικό φορολογικό καθεστώς, τα δε προς εξαγωγή δεν επιβαρύνονται με ΕΦΚ και ΦΠΑ. Αποτέλεσμα; Σημαντικές ποσότητες αυτών δεν εφοδιάζουν ποτέ πλοία ή άλλες χώρες, αλλά τελικώς πωλούνται στην εσωτερική αγορά, αφού έχουν αποθηκευτεί σε παράνομες, αδήλωτες δεξαμενές. Σύμφωνα, μάλιστα, με ασφαλείς πληροφορίες, οι ελεγκτές του υπ. Ανάπτυξης που συνέδραμαν την ΕΛ.ΑΣ. το βράδυ της Τρίτης εντόπισαν αδήλωτες δεξαμενές και μηχανισμούς καταδολίευσης των αντλιών (πρόκειται για μηχανισμούς που συνήθως μέσω τηλεχειρισμού γίνεται η κλοπή κατά το γέμισμα του ρεζερβουάρ ενός οχήματος).
Σε ό,τι αφορά το σύστημα εισροών-εκροών, μέτρο που είχε θεσμοθετηθεί από το 2009, ξεκίνησε να λειτουργεί εν μέρει τους τελευταίους μήνες του 2013, ενώ η καταληκτική προθεσμία για την εγκατάστασή του στα πρατήρια όλης της Ελλάδας είναι η 27η Φεβρουαρίου 2014 (παράταση θα δοθεί λόγω του σεισμού για την Κεφαλονιά). Μάλιστα, αν και αρκετοί πρατηριούχοι είχαν εγκαταστήσει εγκαίρως το σύστημα, είχε καθυστερήσει η διασύνδεσή του με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), καθώς η υπηρεσία δεν ήταν έτοιμη.