Ο επικεφαλής των μαλαισιανών ερευνών σχετικά με την τύχη του αεροσκάφους που αγνοείται από νωρίς το πρωί του Σαββάτου δήλωσε ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί η πιθανότητα αεροπειρατείας και ότι εξετάζονται όλα τα ενδεχόμενα.
Οι αρχές της Μαλαισίας που ερευνούν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες χάθηκε από τα ραντάρ το Μπόινγκ της Malaysia Airlines με 239 επιβαίνοντες ενώ πετούσε στα 35.000 πόδια και είχε αναχωρήσει από την Κουάλα Λουμπούρ με κατεύθυνση το Πεκίνο, ανακοίνωσαν ότι «παραμένουμε προβληματισμένοι» σχετικά με τις συνθήκες εξαφάνισης του Μπόινγκ και τόνισαν ότι οι αρχές του Βιετνάμ δεν επιβεβαίωσαν ότι εντόπισαν συντρίμμια του.
Όπως δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Μαλαισίας, ο Αζχαντίν Αμπντούλ Ραχμάν, οι έρευνες για τον εντοπισμό του αεροσκάφους δεν θα σταματήσουν μέχρι αυτό να βρεθεί. Μάλιστα, ο ίδιος επικαλέστηκε την περίπτωση του αεροσκάφους της Air France που κατέπεσε στη θάλασσα το 2009 και χρειάστηκαν δύο χρόνια για τον εντοπισμό του.
Οι έρευνες συνεχίζονται
Τέσσερα αεροσκάφη του Βιετνάμ συμμετέχουν από το πρωί στις έρευνες για τον εντοπισμό του αγνοούμενου αεροσκάφους και στη διάρκεια της ημέρας θα προστεθούν άλλα δύο, σύμφωνα με την ανακοίνωση του στρατού της χώρας. Τα βιετναμέζικα αεροσκάφη επιχείρησαν να διακριβώσουν την προέλευση αντικειμένων που θα μπορούσαν να είναι συντρίμμια του αεροσκάφους τα οποία είχε εντοπίσει χθες το βράδυ υδροπλάνο του Βιετνάμ σε απόσταση 80 χιλιομέτρων από το βιετναμέζικο νησί Το Τσου.
«Το υδροπλάνο είχε τραβήξει φωτογραφία ενός αντικειμένου που θα μπορούσε να είναι το παράθυρο της εξόδου κινδύνου του αεροπλάνου. Ωστόσο, ήταν πολύ σκοτεινά εκείνη την ώρα και η φωτογραφία δεν ήταν πολύ καθαρή», δήλωσε στο Γερμανικό Πρακτορείο ο υπαρχηγός του γενικού επιτελείου στρατού του Βιετνάμ.
Ομάδα εμπειρογνωμόνων για να συμμετάσχουν στις έρευνες στέλνει σήμερα στην Κουάλα Λουμπούρ η Κίνα, όπως μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων Νέα Κίνα. Παράλληλα, ομάδα μαλαισιανών εμπειρογνωμόνων έλαβε σήμερα δείγματα από μία μεγάλη πετρελαιοκηλίδα που εντοπίστηκε στη θαλάσσια περιοχή κοντά στο βόρειο κρατίδιο Κελαντάν, για να διαπιστώσουν με εργαστηριακές εξετάσεις αν αυτή προέρχεται από το αγνοούμενο Μπόινγκ, μία διαδικασία που ωστόσο θα χρειαστεί περίπου δύο μέρες.
Βοήθεια από το FBI
Όπως δήλωσε στο πρακτορείο Reuters ένας δεύτερος αξιωματούχος, μέχρι στιγμής η κυβέρνηση της Μαλαισίας δεν έχει ζητήσει τη βοήθεια του FBI ή του αμερικανικού υπουργείου Εσωτερικής Ασφάλειας. Το FBI καθώς και άλλες υπηρεσίες έχουν προσφερθεί να βοηθήσουν καθώς διαθέτουν την τεχνογνωσία και τα εργαλεία που πιθανόν θα ήταν χρήσιμα στην αναζήτηση του χαμένου αεροσκάφους, δήλωσε ο αξιωματούχος, κάτι το οποίο μέχρι στιγμής πάντως δεν έχει γίνει.
Το Σάββατο, μέλη του αμερικανικού Συμβουλίου Ασφαλείας Μεταφορών (NTSB), της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας καθώς και της εταιρείας Boeing αναχώρησαν για την Κουάλα Λουμπούρ και αναμένεται να φτάσουν εκεί τη Δευτέρα. «Είναι μια μικρή ομάδα», δήλωσε η εκπρόσωπος του NTSB, Κέλι Νάντελ, ωστόσο δεν διευκρίνισε τον ακριβή αριθμό των ανθρώπων που συμμετέχουν στην ομάδα. «Είναι αρκετοί ώστε να υπάρχει βοήθεια και να είναι σε θέση να κινητοποιηθούν άμεσα εάν καταφέρουν να εντοπίσουν το αεροσκάφος», είπε.
Αξιωματούχοι που διερευνούν την εξαφάνιση του αεροσκάφους εικάζουν ότι αυτό μπορεί να «διασπάστηκε» κατά τη διάρκεια της πτήσης, δήλωσε πηγή προσκείμενη στην έρευνα, καθώς οι βιετναμέζικες αρχές ανέφεραν πιθανό εντοπισμό κομματιών του αεροσκάφους. Ερωτηθείς για την πιθανότητα έκρηξης, εξαιτίας βόμβας, η πηγή είπε ότι δεν υπήρχε καμία ένδειξη για κάτι τέτοιο, ωστόσο μια πιθανή συντριβή του αεροσκάφους μπορεί να οφείλεται σε μηχανικές αιτίες.
Κυβερνητική πηγή των ΗΠΑ δήλωσε στο Reuters ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες ελέγχουν τις λήψεις από τους δορυφόρους για την περίπτωση που έχει καταγραφεί μια εναέρια έκρηξη, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν αποδείξεις. Ωστόσο η πηγή τόνισε ότι δεν αποκλείεται η πιθανότητα έκρηξης.
Η εμπλοκή της Αυστραλίας
Ο Αυστραλός πρωθυπουργός, Τόνι Άμποτ, είπε στον ομόλογό του από τη Μαλαισία, Νατζίμπ Ραζάκ, κατά τη διάρκεια τηλεφωνικής επικοινωνίας, ότι θα αποστέλλονταν δύο αεροσκάφη τύπου Lockheed AP-3C για να ενταχθούν στην επιχείρηση αναζήτησης του χαμένου αεροσκάφους στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Το πρώτο αυστραλιανό αεροσκάφος αναχώρησε την Κυριακή, καθώς η χώρα έχει πραγματικό ενδιαφέρον για τις εξελίξεις καθώς έξι Αυστραλοί επέβαιναν στο αγνοούμενο αεροσκάφος.
Παρακάτω είναι μερικά από τα σενάρια που εξετάζονται από τις περιφερειακές αρχές, τους ερευνητές και τους εμπειρογνώμονες.
Σενάρια που περιπλέκουν την υπόθεση
Υπήρξε μηχανική βλάβη;
Ξαφνικές τυχαίες μηχανικές βλάβες που οδηγούν σε εκρήξεις ή σε μια ξαφνική απώλεια της πίεσης θαλάμου θεωρούνται εξαιρετικά απίθανες σε επιβατικά αεροσκάφη σήμερα. Ιδιαίτερα με το Boeing 777-200 το οποίο θεωρείται από τα ασφαλέστερα στον κόσμο.
«Τις τελευταίες δύο έως τρεις δεκαετίες υπήρξαν μηδενικά τέτοια περιστατικά », δήλωσε ο Ravi Madavaram , αναλυτής της αεροπορίας με την Frost & Sullivan. Στην Ινδονησία ο αναλυτής της αεροπορίας Gerry Soejatman είπε ότι με βάση τα αρχεία συντήρησης του αεροσκάφους MH370, «δεν υπάρχει τίποτα που να μας κάνει να πιστεύουμε ότι το αεροσκάφος έπαθε κάποια μηχανική βλάβη».
Πόσο πιθανό είναι το ανθρώπινο λάθος σε αυτή την περίπτωση;
Η υπόθεση της πτήσης MH370 μπορεί να συγκριθεί με την συντριβή της Air France στον Ατλαντικό Ωκεανό το 2009, στο οποίο σκοτώθηκαν περισσότεροι από 200 άνθρωποι. Παρ’ όλα τα χαρακτηριστικά ασφαλείας στα σύγχρονα αεροσκάφη, καλά εκπαιδευμένοι πιλότοι μπορούν να αναλάβουν την κατάλληλη δράση σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Ήταν μια απόπειρα αεροπειρατείας ή τρομοκρατική επίθεση ;
Αυτό το ερώτημα βασανίζει τις αρχές μετά την γνωστοποίησε ότι τουλάχιστον δύο επιβάτες είχαν επιβιβαστεί με κλεμμένα διαβατήρια. Αξιωματούχοι της Μαλαισίας δήλωσαν επίσης προβληματισμένοι από τα δεδομένα του ραντάρ που έδειξαν ότι ο πιλότος προσπάθησε ανεξήγητα να γυρίσει πίσω στην Κουάλα Λουμπούρ.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η απουσία οποιουδήποτε σήματος κινδύνου αυξάνει το μυστήριο καθώς μόνο ένα πολύ ξαφνικό γεγονός θα μπορούσε να μπορούσε να αναγκάσει το πλήρωμα να μην στείλει σήμα κινδύνου.
Η θεωρία της τρομοκρατικής ενέργειας ωστόσο «αδυνατίζει»στο γεγονός ότι , μέχρι στιγμής , καμία αξίωση από κάποια τρομοκρατική ομάδα δεν έχει γίνει γνωστή. «Ποιο είναι το κίνητρο; Αν δεν φέρει οποιαδήποτε όπλο κάποιος, είναι εξαιρετικά δύσκολο να μπει στο πιλοτήριο» δήλωσε ο Shukor Yusof , αναλυτής της Standard & Poors .
Σημείωσε επίσης ότι τα διαβατήρια που εκλάπησαν δεν ισοδυναμούν απαραίτητα με τρομοκρατία. Μεγάλος αριθμός παράνομων εργατών , καθώς και εγκληματικές οργανώσεις , είναι γνωστό ότι κινούνται μεταξύ της Μαλαισίας και των γειτονικών χωρών, όπως η Ταϊλάνδη . Τα δύο ύποπτα διαβατήρια είχαν κλαπεί σύμφωνα με πληροφορίες από την Ταϊλάνδη .
Είναι χαλαρή η ασφάλεια στο διεθνές αεροδρόμιο της Κουάλα Λουμπούρ;
Το αεροδρόμιο της Μαλαισίας δεν έχει γνωστό ιστορικό παραβιάσεων ασφαλείας. Υπάρχουν δύο κατηγορίες ανθρώπων που χρησιμοποιούν κλεμμένα διαβατήρια. Εγκληματίες και τρομοκράτες.
Θα μπορούσαν οι κακές καιρικές συνθήκες να έχουν προκαλέσει την συντριβή του αεροσκάφους;
Αυτή η υπόθεση δεν στέκει καθόλου αφού όλες οι ενδείξεις υποδεικνύουν ότι ο καιρός ήταν μια χαρά στην περιοχή όπου χάθηκε η επαφή με το αεροσκάφος.
Θα μπορούσε να ξεμείνει από καύσιμα ;
Η Μαλαισία Airlines έχει πει ότι το αεροπλάνο τροφοδοτήθηκε για τουλάχιστον οκτώ ώρες πτήσης . Η διαδρομή Κουάλα Λουμπούρ – Πεκίνο διαρκεί έξι ώρες. Τα αεροσκάφη συνήθως μεταφέρουν καύσιμα δύο ωρών περισσότερο από όσο χρειάζονται. Και αν υπήρχε μια απώλεια καυσίμων, ο πιλότος θα είχε αρκετό χρόνο για να εκπέμψει σήμα κινδύνου και να γυρίσει πίσω για να προσγειωθεί.
Πυκνώνει το μυστήριο: Το μοιραίο αεροσκάφος επικοινώνησε με άλλο αεροσκάφος μισή ώρα αργότερα αφότου είχε χαθεί
Συγκλονιστικά στοιχεία βλέπουν το φως της δημοσιότητας ώρα με την ώρα σχετικά με την εξαφάνιση του Boeing 777 των Malaysia Airlines. Όπως δημοσιεύει το protothema.gr το αεροσκάφος επικοινώνησε με προπορευόμενο Boeing ίδιου τύπου λίγο μετά την απώλεια του στίγματός του. Την πληροφορία μάλιστα αυτή την αποκάλυψε ο ίδιος ο άνθρωπος που επικοινώνησε με το μοιραίο σκάφος.
Πρόκειται για έναν πιλότο Boeing 777 που βρισκόταν μπροστά από το αεροπλάνο των Malaysia Airlines περίπου 30 λεπτά, στον εναέριο χώρο του Βιετνάμ. Όταν ο πύργος ελέγχου δεν κατάφερνε να εντοπίσει το Μαλαισιανό αεροσκάφος, ήρθε σε επαφή με το προπορευόμενο αεροσκάφος για να προσπαθήσει κι εκείνο να ανακτήσει επικοινωνία μέσω της συχνότητας έκτακτης ανάγκης, όπως αποκαλύπτει ο ίδιος ο πιλότος στους New Sunday Times.
Όπως λέει ο ίδιος «καταφέραμε όντως να ανακτήσουμε επαφή με το αεροσκάφος των Malaysia Airlines περίπου στις 1.30 π.μ.και τους ρωτήσαμε αν έχουν μπει στον εναέριο χώρο του Βιετνάμ. Η φωνή στην άλλη πλευρά ήταν ή του κυβερνήτη Zaharie (Ahmad Shah, 53 ετών) ή του Fariq (Abdul Hamid, 27 ετών), αλλά είμαι σίγουρος ότι ήταν του συγκυβερνήτη. Υπήρχαν πολλές παρεμβολές, αλλά άκουσα μουρμουρητά. Αυτή ήταν η τελευταία φορά που τους ακούσαμε γιατί μετά χάσαμε επαφή». Όπως προκύπτει ο πιλότος, που ζήτησε να μη δοθούν στη δημοσιότητα τα στοιχεία του, ήταν ο τελευταίος άνθρωπος που επικοινώνησε με την πτήση MH370!
Ο ίδιος αποκάλυψε ότι δεν ανησύχησε από ό,τι είχε ακούσει, ούτε μπορούσε να φανταστεί ότι κάτι πήγαινε στραβά, καθώς είναι συνηθισμένο να διακόπτεται η επικοινωνία με κάποιο άλλο αεροσκάφος. Έπαθε όμως σοκ όταν άκουσε ότι το αεροσκάφος δεν προσγειώθηκε ποτέ…
Και συνεχίζει στη συνέντευξή του: «Αν το αεροπλάνο είχε πρόβλημα, θα είχαμε ακούσει την κλήση εκτάκτου κινδύνου (Mayday). Αλλά είμαι σίγουρος ότι ούτε εγώ, ούτε κανείς άλλος άκουσε κάτι τέτοιο».