«Δηλαδή δεν ήξερε ο Κανάκης;» αναρωτιούνται δήθεν έκπληκτοι, δήθεν αθώοι χρήστες των social media. Είναι όμως αυτή η υγιής προέκταση μιας συζήτησης που αφορά ένα έγκλημα;
Η επικοινωνιακή διαχείριση των πρώτων ωρών μιας κρίσης, όταν οι πληροφορίες είναι συγκεχυμένες και μη τσεκαρισμένες, διαμορφώνει την έκβαση και καθορίζει το αφήγημα της ιστορίας. Εκείνες τις πρώτες ώρες, που το θυμικό υπερισχύει της λογικής, που το κοινό μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε μάζα/εισαγγελέα/δικαστή, υπάρχουν και εκείνοι που φροντίζουν για τις δικές τους υποθέσεις.
Την ώρα που η συζήτηση περιστρέφεται γύρω από την εγκληματική συμπεριφορά του συμπαρουσιαστή των «Αρβύλα», Στάθη Παναγιωτόπουλου, τις προεκτάσεις της και μια πρακτική που πάει να εξελιχθεί σε κοινωνική μάστιγα, κάποιοι προσπαθούν να μετατοπίσουν τη συζήτηση, ζητώντας περισσότερες «κρεμάλες». Γνωρίζοντας πως μέσω μιας ψηφιακής οχλοβοής μπορούν να προωθήσουν θέματα της προσωπικής τους ατζέντας.
«Γνώριζαν και οι άλλοι» ποστάρουν στα social media θέλοντας να ξεκινήσουν ένα cancel culture εναντίον των υπολοίπων Αρβύλα, σαν απατημένοι σύζυγοι του Μεσαίωνα που καταδίδουν τη γυναίκα τους ως «μάγισσα», εκδικητικά.
Η μοίρα όσων κάνουν σάτιρα που απευθύνεται σε τόσο μεγάλα κοινά είναι κοινή: προϊόντος του χρόνου, θα δημιουργήσουν φανατισμένους εχθρούς.
Και αν δεν τηρούν τη ρήση* του Ιούλιου Καίσαρα για τη δεύτερη σύζυγό του, Πομπηία Σύλλα, αν δεν «φαίνονται τίμιοι» δηλαδή, χάνουν το έρεισμά τους ανάμεσα στο πλήθος των τηλεθεατών που τους ακολουθούν. Αυτοί είναι οι σύμμαχοί τους, ο απλός λαός, αφού η αποστολή της σάτιρας είναι να χλευάσει τους ισχυρούς για χάρη του λαού. Όχι πως ο Αντώνης Κανάκης δεν έχει σκελετούς στη ντουλάπα του -και selfie με τον Νίκο Μαστοράκη στο κινητό του. Μόνο που είναι τελείως διαφορετικό να διαφωνεί κανείς με ένα αστείο, μια δήλωση, μια πρόσκληση από την επιχείρηση σπίλωσης.
Στο «Cancel Αντώνης Κανάκης» συμμετείχαν και κάποιοι ισχυροί. Μόνο που η κουλτούρα της ακύρωσης δεν «περπάτησε», αφού επιβάλλεται από «κάτω προς τα επάνω» και όχι το αντίθετο. Δεν «περπάτησε» γιατί ο κεντρικός παρουσιαστής και δημιουργός βγήκε στο γυαλί, παρά το σοκ και την αμηχανία του. Δεν κρύφτηκε, δεν έβγαλε ανακοίνωση μέσω κάποιου δικηγόρου, έθεσε τον εαυτό του στην κρίση του τηλεθεατή από την πρώτη στιγμή, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση των πρακτικών του επί χρόνια συνεργάτη του.
Άρα, αυτό που θα πρέπει να συζητάμε, πέρα από το πώς θα αποτρέψουμε τέτοιες συμπεριφορές, είναι για το ρόλο εκείνων που θέλησαν να επωφεληθούν της σύγχυσης των πρώτων ωρών και να πραγματοποιήσουν μια παράπλευρη δολοφονία χαρακτήρα. Ατύχησαν, γιατί η «ανάγνωση» τους, δεν συμπίπτει με εκείνη του κοινού.
* «Η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, πρέπει και να φαίνεται».