Το πρωτογενές πλεόνασμα “δεν σηματοδοτεί το τέλος μιας γεμάτης εμπόδια πορείας”- Τι αναφέρει η έκθεση ανεξάρτητων οικονομολόγων της Βουλής…
Η διαπίστωση πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2013, η συμφωνία κυβέρνησης και τρόικας για επείγοντα μέτρα εφαρμογής του μνημονίου και η έξοδος της Ελλάδας στις αγορές με την μορφή πενταετούς ομολόγου «δεν σηματοδοτούν τo οριστικό τέλος της δύσκολης και γεμάτης εμπόδια πορείας», προειδοποιεί με τριμηνιαία έκθεση του Γραφείου της Βουλής για την παρακολούθηση εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, που δόθηκε σήμερα (02/05) στη δημοσιότητα.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι στην εν λόγω έκθεση, οι στόχοι του νέου Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2015-2018 που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή για πρωτογενή πλεονάσματα που ξεκινούν από 2,3% για το 2014 και φτάνουν ως το 5,3% για το 2018, χαρακτηρίζονται ως «ιδιαίτερα αισιόδοξοι», ιδίως για την επόμενη περίοδο 2016-2018.
Οι εκθέσεις του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής έχουν πάντοτε μεγάλο ενδιαφέρον καθώς έχει αποδειχθεί ότι διαθέτουν υψηλό βαθμό ανεξαρτησίας και απουσία “πολιτικής σκοπιμότητας”, δεδομένου ότι τις συνυπογράφουν γνωστοί οικονομολόγοι ευρέως φάσματος. Για παράδειγμα, επικεφαλής είναι ο καθηγητής Οικονομικών του πανεπιστημίου Πελοποννήσου Παναγιώτης Λιαργκόβας που έχει συνεργαστεί παλαιότερα τόσο με τον Δημήτρη Αβραμόπουλο όσο και με τον Προκόπη Παυλόπουλο και θεωρείται επιστήμονας συντηρητικών απόψεων αλλά και ο Σπύρος Λαπατσιώρας που πρόσκειται στον ΣΥΡΙΖΑ και θεωρείται βαθύς γνώστης όσων συνέβησαν με το τραπεζικό κραχ στην Κύπρο.
Οι συντάκτες της έκθεσης άλλωστε αναφέρονται σε σχετική μελέτη του ΔΝΤ που δείχνει ότι «τίθεται ένα γενικότερο ζήτημα όσον αφορά στη διατήρηση πρωτογενών πλεονασμάτων», ζητώντας αναθεώρηση των στόχων για υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα διαρκείας… Όσο για την περίπτωσή μας, «η έως τώρα πτώση των εισοδημάτων και οι συνεχείς ανασχεδιασμοί στο φορολογικό σύστημα δεν μας επιτρεπουν κάποια αισιόδοξη πρόβλεψη για γρήγορη αύξηση των εσόδων και μείωση της φοροδιαφυγής», σημειώνεται, αφού ό,τι έχει επιτευχθεί ως τώρα από πλευράς εσόδων οφείλεται κυρίως στις αυξήσεις φορολογικών συντελεστών και νέους φόρους.
Επιχειρώντας να δώσουν απάντηση στο κατά πόσον η Ελλάδα επέστρεψε σε μόνιμη βάση στις αγορές, οι συντάκτες της έκθεσης σημειώνουν ότι εξαρτάται από δύο σημαντικούς παράγοντες, τη βιωσιμότητα του χρέους και την επιστροφή σε ικανούς ρυθμούς μεγέθυνσης. Επισημαίνουν πάντως την ανάγκη να ξεκινήσει το γρηγορότερο δυνατό η διαπραγμάτευση για τη διευθέτηση του δημοσίου χρέους, αφού η συγκυρία στην Ευρώπη κρίνεται ως ευνοϊκή, ενώ χαρακτηρίζουν επιτυχή την έξοδο της χώρας στις αγορές, σημειώνοντας ότι η ενίσχυση των προοπτικών της ελληνικής οικονομίας θα μειώσει το κόστος δανεισμού και θα διευκολύνει την προσέλκυση μακροπρόθεσμων κεφαλαίων, ενισχύοντας τη διαπραγματευτική δύναμη της χώρας.
«Οι εξελίξεις αυτές μαζί με την εκταμίευση της δόσης των € 8,3 δισ. καλύπτουν τις χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας για τους επόμενους 12 μήνες. Έτσι δεν θα απαιτηθεί η λήψη νέων μέτρων λιτότητας» σημειώνουν. Τονίζουν όμως ότι «Το νέο «Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2015-18» που πρέπει να έχει ψηφιστεί εντός Μαΐου προβλέπει δημοσιονομικό κενό ύψους € 0,91 δισ. το 2015 και € 1,93 δισ. το 2016. Η κάλυψη του (με ή χωρίς νέο δανεισμό) θα είναι αντικείμενο διαπραγματεύσεων με την Τρόικα».
Στην έκθεση τέλος, εκφράζονται επιφυλάξεις για την ιδιωτικοποίηση μονοπωλείων, όπως το νερό. « Η ευρωπαϊκή εμπειρία προειδοποιεί ότι τέτοιες μεταλλάξεις έχουν μάλλον αρνητικές συνέπειες, πράγμα που εξηγεί γιατί στη Γερμανία οι Δήμοι ανακτούν τον έλεγχο των εταιρειών ύδρευσης», σημειώνονται, ασκώντας πάντως εμμέσως κριτική και στην αξιωματική αντιπολίτευση για τον «εγκλωβισμό» της δημόσιας συζήτησης στο δίλημμα ‘μνημνόνιο ή όχι άλλο μνημόνιο’…